Isnin, 15 Jun 2009

Fahamilah pekerjaan ini =)

sebenarnya hal ini sudah basi..em..tak kot..pada aku hal ini tidak basi..aku mula stat mcm tak puas hati bila terbaca petikan cite

- melihat pekerja hospital yang duduk2
- layanan yang tak best
- makan sambil gelak2 dan bersenang lenang

semua yang aku nak cite pasal pekerja hospital ni...aku pun memang penah dapat layanan yang tak baik..tapi rasanya..lebih banyak mendapat layanan yg baik dari tak baik

cuba fikirkan..pekerjaan ape yg memerlukan seseorang itu berkhidmat sepanjang masa..aku rase DOKTOR juga...dalam keadaan kekurangan doktor kat malaysia ni..duty doktor makin berat... malam2 baru nak tidur dah kene panggil..

Photobucket


nurse..pekerja makmal..juru x-ray..semuanya bizi..tak kiralah swasta atau kerajaan..terkejar2...teringat pengalaman aku masa praktikal dekat hospital pantai dulu..kerja dari pukol 830-5 ptg..termasuk sabtu..tak ada elaun..aku rasa tertekan jugak..tapi..bila tengok kan patient2..aku rase kesian..rase bertanggungjawab nak wat kerja2 tu sume...walau nampak kami bergelak bergurau masa wat keje..muka senyum..tapi ketahui lah..kami bergerak pantas.. kami berfikir teliti..hampir semua test kami repeat..kadang2 manager pun pandang je bila tengok reagent cepat sangat habis...waktu makan..hu..dapat solat cukuplah..kadang2 aku penat..aku tido gak kat surau tu..penat seh.maaf ye..memang susah nak duduk mase wat keje

sebab tu..bila ade mase 10 minit ke.. 5 minit ke..aku nampak doktor2, nurse2, sumelah... gunakan mase tu untuk duduk kejap, minum air..telefon orang yang tersayang...kagum tengok boleh senyum lagi..dalam ketensenan...(dah lali kot...)

sebab itu..bila g hospital..dapat layanan lambat sikit..paham2 tau..tapi kalo lambat sangat memang kene komplenlah.....ade yg tak kene tu...haha...

pada aku tak kira ape sektor pun..semuanya busy..jadi saling faham memahami =)

mak saya..seorang nurse.. mak mengemas.. memasak..mak mengajar org ngaji..g kelas...cek buku adik2..kadang2 dia yg call aku..bukan aku..erk..abah seorang bekas tentera, kini juru x-ray (ade oncall gak)... dialah yg basuh baju, sidai baju, iron baju satu family.. yang lipat baju adik2 aku lah.. maybe dah terbiasa dgn kebizian kan.....

namun..tidak lah bermakna kami semua dimanjakan..he..selalu di tinggalkan....jadi kene pandai2 berdikari.....




=( zaman remaja yang kian hilang..hu...zaman belajar memang best!

Demi nama cinta
Telah kupersembahkan hatiku hanya untukmu
Tlah kujaga kejujuran dalam setiap nafasku
Karna demi cinta
Telah kurelakan kecewaku atas ingkarmu
Sebab kumengerti cinta itu tak mesti memiliki

6 ulasan:

yg_indah berkata...

nnt dpt hubby doktor bleh tgok tiap2 hari;)

asilahmuhajer berkata...

betul...kena kawin doktor ni sbb dah memahami..

ainShahajar berkata...

erk..
nanti susah nak bermanja


tp leh je..

hahaha

Firol berkata...

ayat last aku suke...

zaman belajar memang best...apa sangat nak pikir.. tak pikir income tax,cukai rumah,kenderaan,tanah,bil sana bil sini...

hanya seronok

ainShahajar berkata...

mane ade...

susah gak..kene pikir nak bangun awal..sebab kelas pkol 10, wat esaimen..pikir cane nak goda org pandai2..mntk tiru..hehe

tapi tak nafikan..mmg sonok.. =)

Mohd Ariff Yaakub berkata...

ooo mcm tu ek.. faham.

**insyaAllah bnyk lagi zaman2 baru yg akan ditempuhi.. :)