Selasa, 28 Julai 2009

Persepsi dan pakaian Muslimah

waktu sem pendek lepas… aku, tisya, n zati pergi sungai gabai (zati.. nak gambo2 kite!).. pastu tanpa disangka2 rota ajak pegi karok kat alamanda..eh.. sebelah alamanda kot. Superstar namanya. cni kalo nak karok ikot lagu.. satu lagu rm1.50.. mahal gak.. sebab selalunye kalo pegi tmpt lain ikot jam kan..

zati n tisya pakai baju kurung..sebab baru pas mandi sungai kan.. senang kalo tukar baju kurung nih..

pakai baju kurung pegi karok? he.. ramai pandang pelik..haha.. siap cakap.. 'eh..nak nyanyi lagu nasyid ke?' time nak masuk tu ade yg cakap.. 'dik.. rilek dik..tak ade ape2.. rilek2..'

zati n tisya cakap.. 'eish.. ape lah dorang ni.. mcm aku 1st time je g karok..' padahal dua2 hantu karok..ekeke. (aku tak ek. =p)

tu lah..persepsi masyarakat pada pakaian kita.. tapi betol gak 1st impression..

Cuma zaman sekarang ni.. begitu ramai yg bercakap.. antara yg aku dengar lah

  • eleh.. dia tu.. pakai je tudung.. tutup aurat.. tapi perangai.. nauzubillah…(klise)
  • tudung je labuh… tapi kuat mengumpat tu.
  • tadi nampk kaple tu cium2.. alah.. pumpuan tu tak pakai tudung.. biase lah tu.. pakai tudung pun hancur (kalo tak pakai tudung leh wat lah?)
  • ape on off ni.. dia tu ikhlas ke nak pakai tudung

tudung bukan sekadar lambang kita muslimah.. tapi lebih dari itu.. sebab tu lah kat france.. America… Singapore gak.. muslimah kat sana bermatian2 pertahankan hak bertudung. istimewanya tudung itu pada muslimah kita.. rasa istimewa tak wahai muslimah sekalian.. kerana kita eksklusif..hanya untuk suami =)

Photobucket

namun bila perangai tak elok.. janganlah direndah2 kan tudung itu.. yang salah perbuatan dia dan dia.. bukan tudung… cuba kita tengok statement ni

  • dia tu semayang bukan main.. tak penah tinggal.. tapi mulut bau arak!

ish… janganlah direndah2 kan solat itu.. semata2 perbuatan dia… samelah dengan tudung (pakaian tutup aurat).. … diri mereka yang salah.. salahkan mereka.. bukan rendahkan kewajipan yang Dia dah tetapkan

bagi on off pula.. jangan di perli2.. bagi sokongan.. dia kan dalam proses nak bertudung.. tak baik perli2..macam kak siti nurhaliza tu..huu

sebab manusia bila bertaubat..insyaallah ..diampukan… segala dosa.. bertaubatlah sebelum meninggal.


-= sekadar luahan =)

thanks tisya.. for the post that u wrote for me. insyaallah.. im going better in time.. =)

9 ulasan:

joegrimjow berkata...

stuju sangat!!!!!!!!!

♥chentaMAYA™ berkata...

aku kaki karok gak!
eh~!
x..
kaki aq xde mulot!
hee~

3p4h berkata...

Tudung xslh, tp pemakainya yg mencerminkan tudung tu. Walau apa pn tjadi, tudung xbole dpersalahkan.

asilahmuhajer berkata...

menutup aurat tu wajib. masa Isra' Mikraj pun Rasulullah S.A.W. dah nampak seksaan yang orang tak tutup aurat dapat.

kat situ dah nampak betapa pentingnya tutup aurat tu.

nnti kalau dah ada anak, didik betul2. bab aurat jangan kompromi.

Mr.Nik Syafiq berkata...

bg saya xde konsep on-off
time skolah kite da p fardhu ain,ustazah da ajar mcm2,kite boleh fikir tu memang haram kalau bukak....mknenye perempuan tu anggap malaikat rilek2 dlu,fikir die akn berubah,jgn catat dlu...tp ni sekadar pendapat...insyaallah,Allah tu Maha Pengampun

Rona Realiti berkata...

apo nk di kato...!?

ainShahajar berkata...

joe - he3.. thanks!!

Chentamaya - kaki boleh menari saje..hmm lame dah saye tak karok..=(

3p4h - betol tu..tapi bila dah pakai.. kena gak mencerminkan islam tu kan

asilahmuhajer - ha..ain baru ingat.. ain dah lupa pulak apa yg Rasul kita nampak dulu.. kena bace balik ni.. tak da ibu sanggup tgk anaknya dibakar nanti.. mendidik anak.. uish.. beratnya

Mr.Nik Syafiq- betol gak tu.. tapi biarlah dorang stat sikit2 dulu.. stp org tak sempurna. bila ada niat.. usaha sikit2.. insyaallah..

Rona Raliti - jaga kata2..hehe

3p4h berkata...

Btul2... Da kalo nama pn Muslim, pkai tudung. Kog tgamak x mcerminkan dri s Muslim... Moga Allah mberi mereka ptunjuk.

p/s:Tp kalo Allah bg ptunjuk, dorg xmo dgr pn xda gna. Manusia2.. Bl akn sdr...

ainShahajar berkata...

nak kata Allah tak bagi petunjuk.. Dia da anta rasul dah.. tak baik kan kate tak dpt hidayah.. penat Rasul berjuang untuk kembangkan dakwah... tapi kita ni.. boleh kate tak dpt hidayah..ish2