Isnin, 29 Mac 2010

jangan ada sikit pun perasaan dengki dalam hati

biasanya. orang itu dia akan dengki. bila ada orang lain yang lebih baik, lebih bagos, lebih tinggi dan lebih elok dari dia.

tapi ada juga orang yg sudah ada semuanya. tapi dia tetap dengki dengan orang lain. walaupun orang itu hanya lebih sikit saja dari dia. atau pun orang itu tak lebih apa pun. Cuma dia tak suka orang itu bahagia. dia nak tengok orang tu sengsara. makin hari makin sengsara.. makin jatuh dan jatuh

kadang2 dia jadi dengki bila segala macam fitnah dia pada orang tersebut, orang lain tak percaya atau orang dah malas nak layan. tapi tetap diomong2 kan juga seantero dunia. Ya.. dengki, dan benci yang melampau, jika tak dibendung akan membawa fitnah. ringan sungguh lidah mengfitnah. asal semua orang benci dengan orang itu. asal aku menang, dia kalah!!!

atau pun dia terasa bosan. bosan sebab tak ada siapa lagi dia nak dengki.

atau juga dia rasa orang tu jeles dengan kebahagiaan yang dia banggakan. padahal orang tu rilek je.. ‘aiman tak kesah’

antara sifat2 pendengki, mereka suka melihat orang yang didengki itu dari jauh. tujuannya adalah untuk mencari kesalahan, hatta kesalahan sebesar biji sawi sekali pun. hasil dari kajian yang dilakukan akan digunakan untuk menjatuhkan orang tersebut…

mereka akan terus melihat senyap2 orang yang didengki itu. sedangkan orang yag didengki itu pun. ada dua spesis.. spesis yang tahu dirinya di intai banyak kali (calculated!) tapi wat bodo saja.. kedua, tahu diintai, kemudian kawal diri dari buat salah…dan yg ketiga.. lantak ko lah nak intai aku…

sila lah bertaubat…

Dari Dhamrah bin Tha’labah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

Yang bermaksud: “Manusia itu adalah baik selama mana mereka tidak saling dengki-mendengki.”

Sebuah hadis Rasulullah s.a.w. dari Abdullah bin Basyar, Rasulullah bersabda:

Yang bermaksud: “Tidak termasuk golonganku si pendengki, orang mengadu domba, orang yang mempunyai ilmu menilik dan akupun tidak dari golongannya.”

Kemudian baginda membaca ayat al-Qur’an:

Yang maksudnya berbunyi: “Orang-orang yang menyakiti hati orang-orang mukmin laki-laki dan perempuan di atas perkara yang tidak dilakukan, maka sesungguhnya mereka itu telah melakukan dusta dan dosa yang nyata.”

yang diam itu lebih kuat dari yang banyak cakap. kepada mangsa dengki dan fitnah, ya.. saya tahu, bukan mudah nak tahan. kalau boleh nak pertahan kan diri. tapi siapa dengar? siapa percaya kata2 kita ni..jadi makin teruk pulak kan.. diam.. Allah ada. Dia Agung.. satu masa mereka pasti tahu.

4 ulasan:

~miszirdawaty~ berkata...

aku dengki kt kO.
haha.

mohd ariff berkata...

org mcm ni kat mana2 pun ada. xboleh tgk orang lebih sikit, ada2 je cara dia nak kenakan org tu.

ainShahajar berkata...

put - aku tahu. rilek put.. takde kesan nya kalo aku kawen dulu..haha.. ngarot

ariff- hmm.. kene percaya rezeki kita. dan redha kan.. tp itu yg payah nak wat

~miszirdawaty~ berkata...

berkesan pd diri ak la.
ak nk kawen gk.
haha.
apakah.