Jumaat, 7 Ogos 2009

buku tentang.. Iskandar bukan Zulkarnain

wuih..pnjng gak

buku yang dipinjam dari abah. waktu abah baru beli dulu aku dok pandang je time abah bace.. abah naik rimas.. ‘tunggu la abah abes bace dulu’..haha..(actly aku termenung time tu)

dimulakan dgn kisah nabi Ibrahim a.s. Baginda kan ade dua anak.. Ishaq a.s dan Ismail a.s.. susur galur Ishaq akan sampai ke Isa a.s.. susur galur Ismail a.s akan sampai ke Nabi Muhammad s.a.w. Disepanjang susur galur itu.. ade juga lahirnya Nabi2 kita yang lain. Di sepanjang tu jugak.. ade macam2 cerita. Menarik2 ceritanya.

Penulisnya banyak mengkaji. Selain dari al-Quran dan hadis2, dia juga kaji kitab2 lain serta buku2 lain. Dan dia tegas kan.. ini berdasarkan penemuan terkini. Dan mungkin akan berubah dari semasa ke semasa.

Berbalik pula pada adakah Iskandar Zulkarnian ialah Alexander the great? kata penulis, ramai org Malaysia masih keliru. Sedangkan di luar negara dah didebatkan berkali2 bahawa Iskandar dan Zulkarnain adalah orang yang berbeza.

Iskandar dikatakan sebagai Alexander the great. Tapi sifat2 yang di tunjukkan olehnya sama sekali berlainan dengan apa yang diceritakan dalam Quran. Termasuk jugak bukti2 perjalanan yang sememangnya bertentangan dgn beliau.

Manakala Zulkarnain pula… banyak bukti menunjukkan dia adalah Cyrus the great. Cyrus the great ni memang baik.. tak macam Alexander tu.. yg menakluk dgn pembunuhan,(Di contohi Israel). Tapi Cyrus tak macam tu. Dia menakluk bukan melalui pedang semata. Menghormati agama dan budaya tempat dia takluk tu. Semua org menghormati dia… dia juga menyembah Tuhan yg esa.. sedangkan Alexander sembah dewa dewi. Dan mahu org lain hormat dia macam tuhan.


B4 bace buku ni. Selalu gak dengar cite buruk Alexander the great ni. Dan mula terpikir, barat nak putar belit ni. Sehinggalah penemuan ini disiarkan. Alexander yg jahat tu, femes kan.. orang2 asek cite pasal kehebatan dia je. Padahal jahat sangat tu. hmm. memang macam tu ek. yg spesies Alexander, hitler, Sharon, bush.. di sanjung2… apelah.

rasanya dah wat kesimpulan amat ringkas. kalo rajin nak membaca. dan minat sejarah. rajin nak berfikir. minat nak tahu lebih lanjut. bace lah buku ini. hehe

-=H1N1 makin tak terkawal.. doakan banyak2.. negeri Melaka ku dah 4 org dah.. aduhai..


Dan masa berblogging yg terhad. huhu

7 ulasan:

~miszirdawaty~ berkata...

wah~
nak bace2...
bley???

joegrimjow berkata...

kena banyak membaca
baru dapat terokai

joegrimjow berkata...

thx for the info

3p4h berkata...

Ok dpt info sgt bguna hari ni =D Trimas...

asilahmuhajer berkata...

kalau boleh, bagi nama penerbit buku tu. nak try cari.

ainShahajar berkata...

mizs - boleh2.. tapi ko kene balik cepat lah..hehe..bila ko nak balik

joe- betol2. tapi kadang2 masa tu mengekang sgt lah.huu..

joe- thnks =)

epah - thanks.. sharing is caring hehe =)

asilahmuhajer - akak try g www.pts.com.my, terbitn imtiyaz

ainShahajar berkata...

asilahmuhajer- sowi.. ain lupa nak ltak hari tu..huhu..buku kat umah.. igt2 lupa je