Selasa, 18 Mei 2010

Korban masa untuk keluarga

"Kalau tiap2 kali awak balik rumah. dan mengharapkan saya ada menyambut awak depan pintu. Saya mintak maaf, sebab mungkin saya belum balik lagi"

kata seorang bakal isteri kepada bakal suami

Bukan mengejar pangkat, kekayaan dan nama.. tapi kerana tanggungjawab yang di amanahkan ke bahu seorang perempuan. yang bergelar ibu dan isteri.

Mungkin ada yang mempersoalkan. bagaimana mereka uruskan anak2, suami dan rumah. dengan keadaan masaalah sosial, masaalah itu dan ini. Mahu fikirkan tempat kerja, fikirkan rumah. hutang

tak ada yang mudah dalam dunia ni. yang penting niat. Yang paling penting, keluarga diutamakan. itu paling utama. dan tanggungjawab seterusnya pada masyarakat. Itukan jihad. sekaligus ibu dan abah jadi contoh pada anak2.

kadang2 jadi sedih bila ada suami yang tak izin kan isterinya, seorang Dr, bekerja. disuruh duduk dirumah. seolah2 menghalang jihad. kan? apa yang nak ditakutkan. isteri tu boleh uruskan semua kalau suami turut membantu.

Buangkan perasaan mementingkan diri sendiri. kalau tak boleh angkat senjata, tolong rakyat Islam lain yang susah. Sila korban kan sikit kepentingan diri dan keluarga demi masyarakat. Dengan niat bukan semata dunia. Allah balas dengan yang lebih baik. percayalah.

mak abah sy dulu pun bizi. pengasuh bertukar2... syukur. kami faham kenapa kadang2 mak abah masam muka bila balik rumah.. kenapa tiba2 malam2 abah kene kuar kerja (time on call). ' ada orang susah kat luar tu'. kami faham kenapa mak kene outstation 2,3 hari.

Tapi mak pernah jalan kaki dari tempat kerja, 3 km, semata2 sebab zila tak sehat (mak tak pandai drive). Abah sanggup tahan bisa cakap2 org, semata2 nak hantar aku tuisyen.. sebab time tu bizi... dan aku pernah menangis bila tengok abah nak mintak cuti dekat bos dia.. (biasa je sebenarnya. tapi muka bah sangat telus..huhu)

apa yang kami belajar? Hidup ini luas.. bukan sekadar aku kau dan aku kau. tapi ada juga mereka. Yang penting niat. bersihkan hati. Bersihkan hati.

Hidup tentang pengorbanan =)

5 ulasan:

JMR berkata...

suami isteri perlu fhm memahami kan..usaha sama2..erm..mcm aku dh kawen je kan..hikhik

Fathi Adha berkata...

sedangkan lidah lagi tergigit... inikan pula manusia biasa...

dugaan dan cabaran hidup tidak terhenti di situ sahaja...

nor ain shahzana berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
nor ain shahzana berkata...

teringat dulu mse kecik2..bila mlm2 abh kene cpt2 g keje..ade on call..pastu bila mak keje mlm msti rase takut..mak x de kt umah mlm..mcm nk nangis je mse tu..

ainShahajar berkata...

JMR - istilah surirumah bukan pada perempuan saje..hehe.. zaman dah berubah. Tapi ajaran islam tetap sesuai

Fathi adha - lidah akan selalu tergigit. betol, cabaran takan pernah henti.huhu

nana - tak percayakan akak ek.. bagoslah. sekurang2 nya kau belajar macam mana takot itu. macam mana mahu yakin. dan kau tetap tahu mak abah sayangkan kamu. lebih dari yg lain..hehe