Rabu, 2 September 2009

Etnik Uighur. Mereka saudara kita yang ditindas


Dari al-Islam bulan September (kompem aku terlepas bulan ogosnye..adeh). aku agak terkejut bila baca pasal etnik Uighur di Xingxiang yang beragama Islam.. mereka ditindas dengan dasat nye jugak.Bukan oleh penjajah.. tapi ditindas oleh pemerintah sendiri... sumpah tak pernah tahu pasal ni pun (ngong)


Antara penindasan2
1. Tak boleh solat jumaat
2. Budak2 yg duduk asrama tak leh solat..
3. Tak boleh bace Quran terang-terangan
4. Hanya ayat2 tertentu dalam al-Quran saje yg boleh dipaparkan..mesti mintak izin duli
5. Ustaz yg berdaftar
6. Tak boleh masuk masjid sebelum usia 18 thn


Banyak lagi lah..Penindasan ni dah lama berlaku. Sejak 1900 dulu.. Untuk memupuskan etnik uighur ni, Pemerintah bawak masuk Etnik Han. Dulu 7% je.. sekarang dah 40% (9 juta etnik Uighur). Etnik Han kelas atasan.. manakala etnik Uighur kelas bawahan.. kalo ade ape2 yang berlaku. Etnik uighur disalahkan.. memang mcm Israel. .

Hanya Negara Turki sahaja yang betol2 menentang penindasan ini.. sebabnya Etnik uighur ni ada sikit2 keturunan dorang.. asia tengah. Yang lain hanya berdiam.. sebab mungkin nk jaga hubungan.

Dahulunya Turkistan timur. Tapi sebab dijajah Negara China. Jadi Xingxiang. Kenapa tak mahu dilepaskan saje? Sebab Negara ni kaya. Terutamanya minyak. Tapi hasilnya bukan mereka dapat…(klise.. mane2 negara pun same, tapi tak lah seteruk dorg)


tentang etnik uighur lagi? (dlm opis..xdpt nak ulas panjang2..huhu)

meh.bace sini meh.. Ikot suka aku
suka bace pasal ramadhan di China ni A Thing to Ponder

6 ulasan:

asilahmuhajer berkata...

tak pernah dengar nama etnik ni (nampak sangat kurang membaca). bukan setakat tak pernah dengar, nak sebut dengan betul pun tak tau.

walau apapun nama etnik tu, akak tetap rasa simpati.

baru terasa bersyukurnye berada di negara sendiri. boleh amalkan agama masing2 dengan aman.

tapi ada gak orang yang tak tau hargai semua tu. boleh amalkan agama sendiri tapi tak nak amalkan.

betul orang cakap,kita akan hargai sesuatu bila kita takde atau kehilangannya.

Fathiadha berkata...

setuju dgn ayat terakhir Ain....

kisah diorag dari dlu lg, tp sejak akhir2 ni lebih parah apabila kemasukan etnik Han secara beramai2 menyebabkan berlakunya masalah eksploitasi ekonomi di kaw mereka....

kesian mereka, negara sendiri tp tak aman...

MuHaMMaD86 berkata...

ain....saya tau gak ler psl isu ni coz heboh kan isu ni...tapi xheboh sgt mcm palestine

mayb depa ni minoriti...2 yg senyap ja

dlm mslh2 mcm ni...hilang n lenyaplah persatuan2 org islam like OIC....hurm,sedih sgt ngn OIC yg pnuh dgn kepalsuan dan ketakutan utk mmpertahankan agama yg suci ni

3p4h berkata...

Beberapa mggu lalu, lcturer yg ajar food culture tny psl isu ni. Nk tau, majoriti of da cls xtau!

Ya ampun... Ni la jdnya bl pelajar tlampau 'exam n book oriented'. Keadaan sekitar pn xtau.

Moga ditetapkan hati utk truskn perjuangan.

p/s: Psnn buat smua. Jgn biarkan dri di dlm tempurung =)

ainShahajar berkata...

asilahmuhajer on Rabu, September 02, 2009 9:51:00 PM
selalunya bila ada depan mata.. kita tak kesah,,, bila hilang baru sedar..kene ingat selalukan.. keamanan tak semestinya berpanjangan

Fathiadha on Rabu, September 02, 2009 10:45:00 PM
fathi mesti belajakan.. sebab amek coz sejarah..sy mmg tak tahu... memang lebih parah ade gambar mcm pembunuhan beramai2..jahat

MuHaMMaD86 on Khamis, September 03, 2009 1:43:00 AM berkata...
cakap pasal oic.. hmm setiap kali bersidang.. hanya bersidang.. tak tahu pun ape tindakan dorg wat..huu.. dorg takot tu.. takot mati

3p4h on Khamis, September 03, 2009 9:55:00 AM
uhu.. terasa gak.. sy tahu pun dr majalah al-Islam tu.. kalo tak mmg tahu..
kene amik peduli hal luar.. utk jd kan pengajaran masa depan bersama nanti

Tanpa Nama berkata...

nape isu ni x heboh, sebab kerajaan kita nk jaga hubungan ngan china.. tu je.. donia.. donia..