Isnin, 23 Julai 2012

masak memasak

aku reti masak beberapa... tapi tak semestinya sedap

cara mak mengajar

mulakan dengan sambal tumis dan sup

sambal tumis ok.. goreng kunyit dan goreng sambal yg lain pun ok lepas tu

selepas itu kari- sebab bila reti masa kari, otomatik reti masak kurma,... masak lemak cili padi pun lebih kurang je, just bahan dah berkurang

pandai masak sup - akan pandai tom yam, asam pedas, singgang, padprik - akan reti jugak... boleh dah tu


pandai nasi lemak.. pandai la masak nasi minyak
pandai wat nasi ayam, pandai la wat nasi tomato.




sayur goreng- pandai yg itu... macam2 jenis sayur akan pandai.. cuma campur2kan sahaja dengan serbuk apa2 pun.




cuma nasihat saya... bila memasak untuk family.. kita mesti nak sedap.. tapi yg penting SIHAT.  tak letak ajinomoto, sos tiram atau apa2 bahan perasa lain. Biarlah tak dapat pujian sebab rasa pun, asalkan sihat.. aku cuma letak sos tiram, untuk aku saje lah..  untuk suami dan anak2, tak akan.


tapi bila rasa pure.. bukan sebab bahan perasa.. dia punya sedap memang lain.




bila masuk matrik sampai sekarang
dah kurang masuk ke dapur
bila balik, baru ada peluang
itu pun nana yg ambik tempat

jadi makin cair... haritu masak. abah cakap.. dah tak macam dulu.. sambil tersengeh.. hehe
nak asah semula. lama dah tak masak.





2 ulasan:

Nani Radzuan berkata...

lg complicated dr kimia am 1 (-_-")
anyway,cant wait for ur kuey tiow kung pu!nak balajau ni.
make sure lg sedap dr mak tok.hoho

ainShahajar berkata...

err...

tak leh lebih sedap
nanti mak tok tutup kedai
hahaha