Selasa, 10 Mei 2011

saje nak tulis pasal tegur2 nih

bila nana cakap nak kuar dengan kawan2
mak tanya.. ade lelaki tak
nana cakap ade

mak tahu tu kawan2 je.. kawan2 biasa la beb
tapi mak cakap
'mak tak tahu nak cakap bagi ke tak'

sebab ape tau.. kalo cakap bagi.. bermakna dah serah anak buat iktilat.. bukan belajar pun.. jalan2 macam tu je kan

kalo cakap tak bagi... orang cakap tak bagi anak bersosial.. dan terus dianggap kolot.. jalan3 je.. bukan ape pun wehhh

dan menda tu tiba2 cancel.. sebab ade kawan2 dia batalkan

aku faham maksud mak pak aku
-kalo jalan2 kosong, bukan sebab belajar, seminar, aktiviti.. takyah pergi campur2 macam tu. kalo sebab2 tertentu.. masih ade batasnya.

aku pikir lagi

pasai tu la aku dulu dating aku tak bgtau mak pak aku.. biar la aku tanggung dosa sendiri.. kang kalo bgtau dorang.. then mak cakap. jgn wat... adakah aku ikot? dah tambah satu dosa.. derhaka.. pasai tu aku tak bgtau...tapi aku dating dgn hati bersalah..hua2.. kesannya.. hampeh.. tak seronok pun lepas tu

aku pikir lagi

hukum Allah tu lagi penting dari pandangan orang.. tapi takot dianggap kolot. takot orang cakap tak bagi anak kebebasan. kesian kat anak tu.. bagi la chance sikit.. spoting la sikit.... sayang anak..

sanggup ke tgk anak dibakar.. parent pun kene bakar lak kang..

tapi kalo parent dah tego secara berterusan.. lepas lah tanggungan dosa tu.. anak yg kena tanggung..kan kalo dia wat lagi

kesimpulan yg aku dapat

jangan berhenti menegur dan membimbing dan berdoa dan berharap. sekurang2 nya kita dah menegur, membimbing, dan berdoa terus menerus.. dan sekurangnya dah lepas tanggungjawab.. ko jadi ape pun.. ko hipokrit ke depan aku.. itu ko dengan Allah.. aku dah wat terbaik

tegur la weh anak / adik / abang / kakak / kawan masing2 sekurang2 nya dah terlepas

2 ulasan:

zeqzeq berkata...

Dating pakai baju besi .qah qah.

ainShahajar berkata...

pandang pun haram sebenarnya...

haha
takyah dating