ada seorang junior... dah bertunang lah
selalu orang tanya dia...
bila nak kawen?
dia akan jawab, tak tahu lagi...
betol ke.. takkan takda target
betol tak tahu lagi..
then.. hari ni aku try lah tanya.. cepat2 lah kahwin
dia cakap
saya memang nak kahwin.. tapi family saya yang belum bagi
syruuppp sentap.. kesiann nya.. uhu
bayangkan.. anda dah tunang.. maksudnya family dah setuju dah. tapi problemnya family suruh habeskan belajar baru kahwin... tapi.. Master kot.. bukan habiskan degree...duit pun dah cukup
boleh tak kalau aku cakap.... yang halang tanpa sebab yang kukuh ni.. kira dah menzalimi..
dan
·"Wahai Ali, ada tiga perkara janganlah di lewat-lewatkan. Yang pertama : Solat apabila telah masuk waktunya, yang kedua : Jenazah apabila telah hadir dan yang ketiga : anak dara apabila telah ada orang sekufu dengannya”.
Rabu, 13 November 2013
Selasa, 15 Oktober 2013
chaiyaqq
Ain.. mesti hang chaiyaqq dengar lagu ni
Lagu apa….?
Dia bukak YouTube. Maka muncullah video clip Hindustan
“rojaa janeman.. tujeke mera dil”
Apa maksud dia?
Aku tutup mata nampak hang… ayaq mata aku untuk hang… nafas
aku untuk hang
Ini bukan chaiyaqq.. ni syirik…
Khamis, 12 September 2013
everything to me
suddenly become my favorite song now
I just wanna get there
But I hope it's not too late
Cause the closer that I'm getting
The more I feel the way
I just wanna get there
But I hope it's not too late
Cause the closer that I'm getting
The more I feel the way
Sabtu, 17 Ogos 2013
sedih
bersedih
kerana Mursi kini disorokkan. entah apa yang jadi padanya.... kan banyak video dan gambar tersebar. aku rasa video dan gambar itu ditunjukkan pada mursi.. untuk pelbagai sebab. ganggu mental dia mungkin. tapi dia bukan calang2 orang
dan mula lah macam2 fitnah tersebar tenang beliau. seperti mana yg tersebar pada erdogan. Aku tak faham pada yang percaya... kaji lah betol2 weh... ape ni korang...
sedih. tapi keyakinan tak akan hilang. dari kejatuhan Turki Uthmaniyah pada 1924, penubuhan Ikhwanul Muslimin pada 1928....... kita tunggu, usaha dan doa.. 2028.. genap 100 tahun ikhwanul muslimin ditubuhkan. aku yakin, Allah pasti membantu.. pasti menolong. pasti Islam akan tertegak
kerana Mursi kini disorokkan. entah apa yang jadi padanya.... kan banyak video dan gambar tersebar. aku rasa video dan gambar itu ditunjukkan pada mursi.. untuk pelbagai sebab. ganggu mental dia mungkin. tapi dia bukan calang2 orang
dan mula lah macam2 fitnah tersebar tenang beliau. seperti mana yg tersebar pada erdogan. Aku tak faham pada yang percaya... kaji lah betol2 weh... ape ni korang...
sedih. tapi keyakinan tak akan hilang. dari kejatuhan Turki Uthmaniyah pada 1924, penubuhan Ikhwanul Muslimin pada 1928....... kita tunggu, usaha dan doa.. 2028.. genap 100 tahun ikhwanul muslimin ditubuhkan. aku yakin, Allah pasti membantu.. pasti menolong. pasti Islam akan tertegak
Rabu, 14 Ogos 2013
tanpa Ragu
The world is a dangerous place to live; not because of the people who are evil, but because of the people who don't do anything about it.
Albert Einstein
puak tajarud masih lagi tetap berhimpun secara aman, berkali2 IM mengingatkan supaya tetap berkumpul cara aman. walau pun tamarud berkali2 melakukan provokasi (tembak rambang, sniper, bom)
mereka tetap berkumpul aman, senjata mereka hanya batu dan mercun. tapi dituduh pengganas
yang cedera ramai tak dapat diselamatkan... kerana hospital dibakar... menyebabkan yg terkini 2000 syahid
Allah...... bantulah.. lindungilah mereka
Allah.. aku yakin, aku tak ragu... mujahidin pasti menang.. Islam pasti tertegak
Ahad, 14 Julai 2013
jalan semula
masa minggu lepas dan lepas
rasa boleh lari laju-laju dalam landasan ini
tapi tersasar sebentar
salam
banyak menipu
tak lama kemudian banyak fitnah
hukumnya Berdosa pada Allah
dan berdosa mangsanya
menipu dan memfitnah
jangan jadikan darah daging
dosanya besar
berhentilah
ya Allah... beri kekuatan pada aku untuk memaafkan
dan beri kekuatan pada aku untuk masuk semula dalam landasan
jem kejap study sebab ini...
rasa boleh lari laju-laju dalam landasan ini
tapi tersasar sebentar
salam
banyak menipu
tak lama kemudian banyak fitnah
hukumnya Berdosa pada Allah
dan berdosa mangsanya
menipu dan memfitnah
jangan jadikan darah daging
dosanya besar
berhentilah
ya Allah... beri kekuatan pada aku untuk memaafkan
dan beri kekuatan pada aku untuk masuk semula dalam landasan
jem kejap study sebab ini...
Jumaat, 21 Jun 2013
Rahmat seluruh Alam
Puak assad di syria memang kejam
lagipun mereka syiah
jika sanggup mencederakan diri sendiri
kompem kompem lagi sanggup seksa orang lain
lebih2 lagi pendapat 'ustaz' mereka yg perangi sunni itu pahala
adoi
tak dapat nak tidur bila tengok2 video
teringat mati........
teguhnya iman mereka sunni di sana
bila lihat kekasaran kezaliman area arab2 tu
teringat soalan dari ustazah dulu
kenapa Rasulullah SAW diutuskan di kawasan arab
bukan alam melayu, cina, india mahu pun afrika
hehe
sebab sana arab sangat kejam dan zalim, tanam anak perempuam hidup hidup etc
tapi bila Rasulullah saw hadir.. itu semua hilang
Subhanallah
Engkau Rahmat seluruh alam ya Rasulullah SAW
lagipun mereka syiah
jika sanggup mencederakan diri sendiri
kompem kompem lagi sanggup seksa orang lain
lebih2 lagi pendapat 'ustaz' mereka yg perangi sunni itu pahala
adoi
tak dapat nak tidur bila tengok2 video
teringat mati........
teguhnya iman mereka sunni di sana
bila lihat kekasaran kezaliman area arab2 tu
teringat soalan dari ustazah dulu
kenapa Rasulullah SAW diutuskan di kawasan arab
bukan alam melayu, cina, india mahu pun afrika
hehe
sebab sana arab sangat kejam dan zalim, tanam anak perempuam hidup hidup etc
tapi bila Rasulullah saw hadir.. itu semua hilang
Subhanallah
Engkau Rahmat seluruh alam ya Rasulullah SAW
Jumaat, 14 Jun 2013
berbaloilah mengaku cinta
soal cinta dan hati
bila adik bertanya
'boleh tak kalau saya luahkan perasaan ni kat dia, setahun dah pendam, kawan2 pun dah tahu'
aku pun dah lama tahu pasal crush dia. cuma sebagai kakak yg boleh dikatakan banyak pengalaman (ehem). perlu turunkan diri ini sesuai dengan umur 21 tahunnya itu
1. solat hajat dan istikarah dah buat belum?
2. dah bergantung dengan Allah, atau belum
dia kata belum. jadi aku terangkan padanya.
- buatlah solat hajat, doalah. semoga diberi suami yang boleh bimbing keluarga bahagia dunia dan akhirat. kemudian doalah, supaya orang yang akan menjadi suaminya sekarang mendekati Allah dan dimurahkan rezeki yang halal. Istikarah untuk bulatkan hati, benar atau tak keputusan yg nak dibuat.
setelah beberapa minggu. adik cakap, hatinya tenang. dan seolah2 rasa dia patut tunggu dulu
sebab, nasihat sahabat sehidup semati aku pada dia. jika berkenan sangat, setelah melakukan solat hajat, istikarah dan doa (dengan niat yang betul, dengan menyerahkan hati bulat2 pada Allah dan ketentuanNya)
1. lihat dulu. lelaki tu ada potensi akan bernikah dengan kamukah dalam waktu terdekat ini.
-----jika tidak. tak perlu meluahkan. untuk apa lama benar berkenalan sebelum kahwin. zaman kini susah nak tahan. serahkah dia pada ketentuan Allah. rawatlah hati itu. Sangka baik dengan Allah. kenapa tidak boleh luah waktu lelaki tu macam tak sedia nak jadi suami.. sebab lelaki biasanya, bila dia nak nikah, dia akan lihat balik pasangan dia. boleh kah jadi isteri aku? sebelum bersedia... mungkin dia main-main je. (tak semua.. aku tak kata semua)
jika ada potensi bersedia menjadi suami lihat lagi
1. Agama, akhlaq, harta, keturunan - sekadar mata kasar kan? sekufu atau tidak?
2. cuba merisik dari kawan2nya mengenai 4 perkara di atas
3. parent kita suka tak orang begini (khas utk parent yg kuat agamanya)
jika lulus semuanya.
1. gunakan orang tengah
2. cakap terus......
pendapat peribadi aku. hanya lelaki yg jaga jemaah dari subuh sampai isha... dan subuhnya ke masjid. layak untuk dipinang menjadi suami... jika tidak.. hehe.. faham sendiri lah. sebab lelaki soleh seperti ini, tak kan malukan kita kalau dia tak mahu. dan tak kan ungkit pasal ni bila dah kawen
peace. aku bukan ustazah.
dan aku juga hanya membantu. Hanya Allah sebaik-baik penolong.
bila adik bertanya
'boleh tak kalau saya luahkan perasaan ni kat dia, setahun dah pendam, kawan2 pun dah tahu'
aku pun dah lama tahu pasal crush dia. cuma sebagai kakak yg boleh dikatakan banyak pengalaman (ehem). perlu turunkan diri ini sesuai dengan umur 21 tahunnya itu
1. solat hajat dan istikarah dah buat belum?
2. dah bergantung dengan Allah, atau belum
dia kata belum. jadi aku terangkan padanya.
- buatlah solat hajat, doalah. semoga diberi suami yang boleh bimbing keluarga bahagia dunia dan akhirat. kemudian doalah, supaya orang yang akan menjadi suaminya sekarang mendekati Allah dan dimurahkan rezeki yang halal. Istikarah untuk bulatkan hati, benar atau tak keputusan yg nak dibuat.
setelah beberapa minggu. adik cakap, hatinya tenang. dan seolah2 rasa dia patut tunggu dulu
sebab, nasihat sahabat sehidup semati aku pada dia. jika berkenan sangat, setelah melakukan solat hajat, istikarah dan doa (dengan niat yang betul, dengan menyerahkan hati bulat2 pada Allah dan ketentuanNya)
1. lihat dulu. lelaki tu ada potensi akan bernikah dengan kamukah dalam waktu terdekat ini.
-----jika tidak. tak perlu meluahkan. untuk apa lama benar berkenalan sebelum kahwin. zaman kini susah nak tahan. serahkah dia pada ketentuan Allah. rawatlah hati itu. Sangka baik dengan Allah. kenapa tidak boleh luah waktu lelaki tu macam tak sedia nak jadi suami.. sebab lelaki biasanya, bila dia nak nikah, dia akan lihat balik pasangan dia. boleh kah jadi isteri aku? sebelum bersedia... mungkin dia main-main je. (tak semua.. aku tak kata semua)
jika ada potensi bersedia menjadi suami lihat lagi
1. Agama, akhlaq, harta, keturunan - sekadar mata kasar kan? sekufu atau tidak?
2. cuba merisik dari kawan2nya mengenai 4 perkara di atas
3. parent kita suka tak orang begini (khas utk parent yg kuat agamanya)
jika lulus semuanya.
1. gunakan orang tengah
2. cakap terus......
pendapat peribadi aku. hanya lelaki yg jaga jemaah dari subuh sampai isha... dan subuhnya ke masjid. layak untuk dipinang menjadi suami... jika tidak.. hehe.. faham sendiri lah. sebab lelaki soleh seperti ini, tak kan malukan kita kalau dia tak mahu. dan tak kan ungkit pasal ni bila dah kawen
peace. aku bukan ustazah.
dan aku juga hanya membantu. Hanya Allah sebaik-baik penolong.
Sabtu, 8 Jun 2013
Ramadhan: Sebulan lagi
lagi sebulan
berdasarkan pengalaman yang lepas
ibadah yang banyak mampu dilakukan hanya dengan iman yang kuat dan tahan digoda
. Solat awal waktu
. Solat Sunat
. Tahajud dan Dhua
. biasakan berpuasa
. melazimkan zikir
. Quran
. stop dengar lagu lagha
banyak lagi
huuuuuuuuuu
mampukan aku
Ramadhan..................... manis
berdasarkan pengalaman yang lepas
ibadah yang banyak mampu dilakukan hanya dengan iman yang kuat dan tahan digoda
. Solat awal waktu
. Solat Sunat
. Tahajud dan Dhua
. biasakan berpuasa
. melazimkan zikir
. Quran
. stop dengar lagu lagha
banyak lagi
huuuuuuuuuu
mampukan aku
Ramadhan..................... manis
mulut
ada bibir dan lidah yg manis tak salah
bagus
cuma gunalah dengan baik
bukan guna untuk menbodek lalu menjatuhkan orang lain
hmm
bau megi
sedap cida masak
Langgan:
Catatan (Atom)