Sabtu, 24 Oktober 2009

gadai~

“Wahai mereka yang beriman sesungguhnya meminum arak, berjudi, berkorban untuk berhala serta mengundi nasib dengan panah adalah perbuatan keji termasuk perbuatan syaitan maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat kejayaan” 90, al-Maidah


Dalam tafsir al-Azhar, Hamka menukilkan beberapariwayat drpd Anas bin Malik berhubung dengan perkara ini Anas berkata


“Arak telah diharamkan sedangkan tidak ada bagi bangsa Arab ketika itu suatu yang lebih menyeronokkan selain drpd arak…. Walaubagaimanapun, (selepas ayat yang mengharamkan arak diturunkan) sebahagian kami membawa tong-tong arak ke jalan raya dan menuang arak yang terdapat didalamnya di situ. Sebahagian yang lain memecahkan tong-tong arak, dan sebahagian yang lain mencucinya dengan tanah dan air”


“waktu ayat berkenaan dengan pengharaman arak diturunkan, aku sedang mengedar arak di rumah Abu Talhah. Tiba-tiba kami terdengar suara seorang lelaki dihalaman rumah lalu kami pun keluar untuk melihatnya. Lelaki itu berkata, ‘wahai kawan-kawan, mulai hari ini arak diharamkan’


Maka berkatalah Abu Talhah, ‘Keluar cepat dan tumpahkan arak’. Aku pun menumpahkan ke semua arak yang terdapat ketika itu… Terdapat seorang kawanku yang telah meletakkan cawan arak di bibirnya untuk diminum. Apabila beliau terdengar ayat berhubung pengharaman arak dibacakan, beliau terus melepaskan cawan arak dari tangannya. Itulah kali terakhir beliau menyentuh arak’


petikan ini dari buku yg adik sy suruh baca – 7 Formula Individu Cemerlang, Dr. Danial Zainal Abidin.


__________________________________________________________________________________


aku mula teringatkan petikan ni bila malalui kawasan kilang arak kat Selangor tu. masa tu nak pegi rumah makcik kat klang


-pernah tengok lelaki Islam (kawan abah punya suami) minum arak dalam satu majlis yg cukup tak selesa.

-sahabat sendiri minum arak dalam tin guna duit sekolah dia (dia da jauhkan diri dr aku).

-Kenalan yang buat pertandingan minum arak. pertandingan dia tu, dia panaskan arak tu, then sape dapat minum banyak dia menang… arak kalo panas lagi dasat ek.. ntah. tak paham.

-pernah jugak, sahabat bercerita, bahawa waktu nk berbuka puasa kawannya tempah arak sebelum sahabat aku tu warning dia.


-tapi aku penah nampak yang nak tengok arak pun mata dan berpinar.

-nak ambil air mineral dalam tempat yang bercampur tin arak pun dah tak sanggup. Rela ambil yg tak sejuk.

-Penah tengok seorang muslimin ni, di terlanggar rak arak, tin-tin arak terjatuh. dia nak kutip… masa tangan di mengangkat tin tu, tangan dia menggigil dan tin tu jatuh.. dia just blah je dr kedai tu.


bila perkara yang buruk ‘ don’t start, if u start it, ull never stop!’.. tak payah pandang pun..ok..? tapi hati jadi risau bila fikirkan adik2 dan anak2 nanti.. hu


Menggadaikan akidah rakyat, asal dapat untung dari kilang arak. alasannya cukai yang kilang arak bagi adalah tinggi, manyak untung wo.. kami maju dengan duit haram la ek.. kalo cukai tinggi, nape dorang tetap nk buat kilang kat Malaysia ni? hmm.. aku harap takde yg muslim disitu, even mak cik cleaner dan pemandu lori!


rasa geram itu tak hilang2 wlau dah luahkan

Isnin, 19 Oktober 2009

terimakasih atas hari yang membahagiakan ini sayang

salam..hehe.. hari itu kami semua... berjalan.. wat reunion!!.. pada malam deepavali...

tp seorang tidak ada.. kerana dia ada kerja.. namanya ZATTI..huhu.. sedey2..

kami memulakan perjalanan bermula pada pukul 10 malam.. sebab? sebab siang sume keje.. dan malam2 je lah nak jln pun..heheh.. sib baik Put (putri) dapat datang.. beliau amat pakar tentang jalan kat semenanjung ni.. (tapi dia org sabah) aishhh..


tak banyak tempat pun.. tujuan kami nak berbual2 setelah lama tak berkumpul

Ya.. kami berkelah.. tisya lupa bawak tikar..

deleteDepan masjid putrajaya.. mujur.. pak gad takde malam tu.. sambut deepa gaknya..heee

mula dah.. selepas kenyang


malas nak mengemas bekas2 makanan itu..he

deletesalah satu jambatan di putrajaya.. dan di salah satu tiangnya, dah lama tak main gelongsor disini


deletekat sini ade mat rempit berkonvoi.. maka kami angkat kaki.. takot..

pastu.. kami ingat nak karok kat superstar alamanda. tapi tak jadi, sebabnya.. tempat tu ramai gila org laki... jadi tak jadilah.. takot...

deleteni kat paking alamanda... nak tgk wayang pun dah terlepas waktu.. (12 lbh dah).. tgk tu.. muke dah takde mood (tp aku cam hepi je..belakun tu..haha)

pergi ke cyberjaya... minum2 lepak2.. ape yg menarik di cyberjaya?
ini lah penyumbang penambahan berat badan.. =p

ingatkan nak balik terus... tapi ade budak tu tak tahan gile nak buang air.. mcm nak pecah katanya.. so kami singgah buang air. dan makan aiskim skali

pulang2 terus bom..!!!!! pkol 4pg kot... sib baik tak terlepas subuh.. hehe








ini hal budak2 - kami telah berjaya merungkai siapakah Skadern... dan pada aku.. si skadern tu terlampau berdendam dengan put sebab dia tak suke blog put dan beberapa entry put (entry put tak sebut pun nama dia..ades, perasan lak) .. menyebabkan skadern tu terasa tensen (dah tahu tensen kalo bace blog put, yg ko pg bace dan jadi pengunjung tetap tu pehal? pastu nak kutuk2 orang tu pulak... diam2 je dah le ) .. cukup2 lah berdendam tu.. ape lah nak dendam2 sangat ni.. jatuh dalam lurah dendam baru tahu.. asek kutuks put gedik dan tak lawa je.. padahal dia lbh gedik dan tak lawa...hehe.. put, ko memang cantik dan howt

ok.. mulut dah jahat lak.. sayang pada kwn2 ku =)




Jumaat, 16 Oktober 2009

Insyaallah... tak lupa

2,3 hari dan hari-hari mendatang memang akan bizi..

best tak

best gak.. ade cabaran, banyak yang perlu diajarkan pada saya dan saya banyak kene belajar~..


Jumaat, 9 Oktober 2009

Rasullullah.. yang dirindui dan dicintai sentiasa

Ingat lagi tak cerita The Messenger? cerita tentang Rasul junjungan kita.. aku tengok cite ni masa malam raya dulu.. kat TV 1 kot.. dah lama.. mase form 3 agaknya.

teringat balik cerita ni bila tgk video klip ni.. tengoklah.. moga kita semua mendapat syafaat darinya

Dari you tube


movie nie dikluarkan tahun 1976 dlm 2 versi...
english : the message
arab: al-risalah

due2 jalan citer same, cume berbeza dr segi watak utama n bahase..

movie ni disahkan tak terpesong oleh jama'ah mufti dn ulama' dr universiti al-azhar kaherah, mesir..

_____________________________________________________
Cerita ini pernah ditayangkan di RTM dahulu. Sebuah cerita yang agak menarik tentang kisah kehidupan Nabi Muhammad (SAW) & syiar awal kemunculan Islam. Apabila menonton cerita ini, segala rasa akan muncul. kagum, kesedihan, kegembiraan dan yang penting, rasa insaf dan kasih sayang ke atas Allah, Islam dan Nabi Muhammad makin menebal.

Tidak ditunjukkan muka Nabi, muka para-sahabat. Bila nabi berbiaca, para pelakon akan berkata "Nabi Muhammad berkata "..."


________________________________________________________


Tak kenal maka tak cinta

bagaimana untuk mengenal Allah dan Rasul? agar kita makin Cinta?

Kenalilah Allah dan Rasul

macam mana?

belajar.. rajin membaca Buku2 agama dan sirah Nabi


Khamis, 8 Oktober 2009

adik2 yg terlalu bosan kerana takde TV dirumah...

minah2 ini memang menakjubkan.. tertakjub dan kagum aku.. mereka leh tahan selama 2 bulan tanpa TV.. TV umah aku dah rosak.. mak abah malas nk betol kan... nk beli baru terus

tp ini lah jadinya.. berlakon.. salah satu belakon adalah belakon jd harry potter...

ade gak berlakon mcm TERJAH- kesah artis yg baru keluar mahkamah selepas bercerai... gelak gila aku

pastu wat video klip..(aku bukan untukmu dan my heart) pon tergelak2 aku tgk

bagos takde TV ni.. korang makin kreatif..

lord voldemort dan harry potter.. in goblet of fire.. remember?

*broom....nak amek penyapu mak marah.. guna vakum
Catch the snitch!!!

robe - jubah konvo aku
wand- chopstick

Isnin, 5 Oktober 2009

abg niee


ee.. suke main2 tau.. menci

dulu penah dvd drive ni. bila taruk dvd.. tak dapat detect…

ramai ckp dvd drive aku rosak.. pastu tibe2 dia ilang dari my computer..

sunyii..


last2 ade balik.. leh pasang dvd.. yey!!!

kemudian.

ilang balik..

pastu.. laptop aku tak leh bukak lansung!!!

sebulan aku cuba bukak.. mcm2 cara..

memang dah putus asa dan menerima kenyataan bahawa kau telah rosak

mula terpikir..

motherboard kot.. harddisk kot..

abes melayang duit nak repair nanti..huaaa

tup tap tup..top

leh bukak pulak… dvd pun leh guna balik mcm skang

pandai ek wat surprise..

tapi tak tahu pasni..dia nak wat rosak lg ke tak



jgn meroyan lagi abg.. risau syg kalo abg rosak..abg la peneman ayg skang ni

abg ni….suke wat suspen..

nakal